فروشگاه ماشين آلات ساختماني فروشگاه ماشين آلات ساختماني .

فروشگاه ماشين آلات ساختماني

چهار نوع دستگاه ويبراتور بتن

يكي از مهم‌ترين مراحل در هنگام ريختن بتن، فشرده سازي يا ويبره زدن به بتن است. ويبراتورهاي بتن اگر به درستي استفاده شوند، بتن را تثبيت خواهند كرد و ميزان حباب‌هاي هواي موجود در بتن را كاهش مي‌دهند. شما مي‌توانيد از ويبراتورهاي داخلي يا خارجي بسته به نوع و محل بتن ريزي استفاده كنيد.

با اين حال، قبل از خريد يك ويبراتور بتني ، فركانس، قدرت و اندازه از جمله عوامل بسيار مهمي هستند كه بايد در نظر بگيريد. به طور معمول، ويبراتور بتن با علم بر اين موضوع انتخاب مي‌شود كه شما مي‌توانيد چندين استفاده از آن داشته باشيد و مي‌توانيد آن را براي مدتي بسيار طولاني مورد استفاده قرار دهيد. ويبراتور‌هاي خارجي براي لرزاندن بتن از بيرون مورد استفاده قرار مي‌گيرند در حالي كه ويبراتورهاي داخلي مي‌تواند با استفاده از شيلنگ ويبراتور براي تحكيم قسمت‌هاي مركزي توده بتن استفاده شوند.

فشردگي كم مي‌تواند باعث ايجاد حفره‌ها، جابجايي سنگدانه‌ها و اتصال ضعيف با ميلگرد شود. در موارد شديد، فشردگي نامناسب مي‌تواند بر يكپارچگي ساختاري ديوارها تاثير بگذارد. از سوي ديگر، ويبره بيش از حد مي‌تواند باعث تخريب كيفيت بتن و ايجاد ديوارهاي غير يكپارچه شود.

ويبراتور

ويبراتور غوطه‌وري

اين رايج‌ترين نوع ويبراتور موجود است. اين شامل يك لوله فولادي با نوك گرد با عنصر ارتعاشي الكتريكي در داخل آن است. نوك آن به يك موتور الكتريكي از طريق يك شيلنگ ويبراتور انعطاف پذير وصل شده است. براي دستيابي به بهترين نتيجه، قطر لوله بايد به اندازه كافي كوچك باشد تا بتوانيد آن را از بين ميلگردها عبور دهيد. توصيه مي‌شود كه ويبراتور را در فواصل 24 اينچ يا 8 برابر قطر لوله وارد بتن كنيد. هنگامي كه از اين ويبراتور استفاده مي‌كنيد، زمان قرار دادن آن درون بتن بايد از 30 ثانيه تا 2 دقيقه متغير باشد.

بتن نبايد در لايه‌هاي ضخيم‌تر از 24 اينچ ريخته شود.

ويبراتور بايد به صورت عمودي وارد مخلوط بتن شود و سپس به آرامي خارج شود. ويبراتورها به هوا اجازه مي‌دهند در بتن شناور شده و از سطح آن خارج شوند، بنابراين نوك آن را نبايد سريعتر از حباب‌هاي هوا كه قصد خروج از بتن دارند خارج كنيد. سرعت حركت هوا در بتن در حدود 3 اينچ در هر ثانيه است. اگر ديوار را در چندين مرحله بتن ريزي مي‌كنيد، نوك ويبراتور بايد به اندازه كافي وارد عمق بتن شود تا بتواند در لايه قبلي به اندازه 3 تا 6 اينچ نفوذ كند. نوك ويبراتور در شعاع‌هاي مختلف در دسترس است، كه بسته به تعداد ميلگردهاي نصب شده متغير خواهد بود.

ويبراتور بتن

چه زماني از ويبراتورهاي خارجي استفاده كنيد

ويبراتور‌هاي خارجي به طور مستقيم به قالب در نقاط خاص وصل مي‌شوند. موقعيت اين نقاط با توجه به ضخامت و جرم توده بتن در نظر گرفته مي‌شود. اين نوع ويبراتور يك اثر ارتعاشي مستقيم بر روي قالب و بتن خواهد داشت و با انجام اين كار، به طور معمول انرژي بيشتري نسبت به ديگر ويبراتورهاي ديگر مصرف خواهند كرد.

ويبراتورهاي خارجي به طور معمول بتن را در شعاع 18 اينچي از قالب فشرده مي‌كنند. اين ويبراتورها را مي‌توان در مراكز ريخته‌گري و تاسيسات پيش ساخته يافت كه در آن امكان استفاده از ويبراتورهاي غوطه‌وري وجود ندارد و بايد به اندازه كافي قوي باشند و يا در مكان‌هاي خاصي قرار بگيرند تا بتوانند تمام قالب را در يك زمان مشخص حركت دهند. ارتعاش خارجي در شرايطي ترجيح داده مي‌شود كه وجود ستون‌ها يا تراكم زياد ميلگردها مي‌تواند منجر به ايجاد سر و صداي زيادي شود. اين ابزارها كاربردهاي خاصي دارند، از قبيل بتن ريزي‌هاي كوچك كه به حداقل ميزان ويبره نياز دارند.

ويبراتورهاي سطحي

ويبراتور سطحي در بالاي بتن ريخته شده قرار مي‌گيرد. آنها در برخي موارد فوق العاده هستند به خصوص زماني كه ضخامت بتن كمتر از 10 اينچ بوده يا مي‌خواهيد صفحات مسطح را فشرده كنيد. اين ويبراتورها در ساختارهاي كم عمق توصيه مي‌شوند و به ويژه براي بتن‌هايي مناسب هستند كه نسبت آب به سيمان كمي دارند. هنگامي كه شما در حال بتن ريزي يك سطح هستيد، اين نوع ويبراتوري است كه بايد استفاده شود. وقتي كه با حجم زيادي از توده بتن سر و كار داريد يا زماني كه ضخامت بتن خيلي زياد است از يك ويبراتور سطحي استفاده نكنيد زيرا در اين صورت لايه پايين‌تر بتن ارتعاش كافي را دريافت نمي‌كند.

ارتعاش دهنده شبكه ميلگرد

اين دستگاه ارتعاش دهنده يكي از جايگزين‌هاي مناسب براي تكنيك‌هاي ويبره سنتي بتن است. اين فن آوري بسيار شبيه به يك ويبراتور معمولي است، اما در اين حالت، دستگاه در بالاي شبكه ميلگرد ارتعاش داده مي‌شود و لرزش يا ارتعاش را به بتن منتقل مي‌كند. اين دستگاه را مي‌توانيد در قطرهاي مختلف بيابيد كه مي‌تواند منجر به صرفه جويي در ميزان نيروي كار انساني و عمليات تميزكاري شود. اين ابزار زمان لازم براي بتن ريزي در يك سلول يا فضاي تنگ و محدود را كاهش مي‌دهد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۴۹:۰۷ توسط:پارس موتور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :