فروشگاه ماشين آلات ساختماني فروشگاه ماشين آلات ساختماني .

فروشگاه ماشين آلات ساختماني

نكاتي در مورد انواع شيلنگ‌هاي ويبراتور

در صنايع ساختماني و سازه‌هاي مختلف يكي از مصالح مورد نياز بتن است كه در ساخت اكثر سازه‌ها كاربرد فراواني دارد. انواع مختلف بتن با مقاومت‌هاي مختلف و كاربردهاي متنوع توليد مي‌شوند. در زمان بتن ريزي نكاتي بايد رعايت شود تا محصول نهايي از كيفيت بالايي برخوردار شود. يكي از ابزارهايي كه در هنگام بتن ريزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ويبراتور بتن است. دستگاه ويبراتور بتن ارتعاشاتي توليد مي‌كند كه اين ارتعاشات به وسيله شيلنگ‌هاي ويبراتور به بتن تازه ريخته شده منتقل شده و باعث مي‌شود حباب‌هاي موجود در داخل بتن كه معمولا بين 5 تا 8 درصد بتن را تشكيل مي‌دهند، از آن خارج شوند و استحكام بتن به بيشترين حد خود برسد.

انواع شيلنگ ويبراتور

انواع شيلنگ‌هاي ويبراتور بتن

يكي از اجزاء اصلي در عمليات بتن ريزي ويبره كردن آن است. اين ويبراسيون توسط ويبراتور بتن انجام شده و با استفاده از شيلنگ به بتن تازه ريخته شده منتقل شده و باعث ايجاد يك بتن يك دست و مقاوم مي‌شود. انواع مختلف ويبراتور و شيلنگ ويبراتور بتن وجود دارند كه در زير به آنها اشاره مي‌كنيم. انواع شيلنگ شامل، شيلنگ ويبراتور پرتابل، بنزيني، دوشي، كانورتوري، بادي، برقي، دريلي و مكانيكي است كه هر كدام براي موارد خاصي كاربرد دارند. اين شيلنگ‌هاي ويبراتور داراي سايزهاي متفاوتي هستند و آنها در سايزهاي 1، 1.5، 2.5 و 3 اينچ توليد مي‌شوند. شيلنگ‌هاي ويبراتور توسط كشورهاي مختلفي توليد مي‌شوند و شما مي‌توانيد آنها را در بازار پيدا كنيد. شلنگ‌هاي ويبراتور با قيمت‌هاي مختلفي در بازار هستند كه قيمت آنها بستگي به نوع آن مانند بادي، برقي، مكانيكي و بنزيني و سايز و كشور سازنده متفاوت خواهد بود.

انتخاب شيلنگ ويبراتور مناسب

هر پروژه‌اي بنا به گستردگي آن و نوع آرماتور‌بندي، نياز به ويبراتور و شيلنگ ويبراتور مخصوص به خود را دارد. براي به دست آوردن و ايجاد يك بتن همگن نوع مناسب شيلنگ ويبراتور بايد انتخاب شود تا بتواند به خوبي حباب‌ها را از بتن خارج كرده و يك مخلوط هماهنگ توليد كند.

شيلنگ ويبراتور مكانيكي

اين نوع از شيلنگ يكي از پركاربردترين انواع است و در اكثر پروژه‌ها كاربرد دارد. از اين شيلنگ مي‌توان در ويبراتورهاي ديزل، بنزيني و برقي استفاده كرد.

شيلنگ ويبراتور دريلي

از اين نوع بيشتر در پروژه‌هاي متوسط و كوچك استفاده مي‌شود. اين نوع وزن كمي دارد و به آساني مي‌توان آن را جابجا كرد. براي پروژه‌هايي مانند ستون ريزي و در ساختمان‌هاي كوچك اين شيلنگ توانايي كافي در ايجاد يك بتن هماهنگ را دارد.

شيلنگ ويبراتور بادي

در برخي از پروژه‌ها كه كمپرسور هوا وجود دارد، مي‌توان از اين نوع شيلنگ استفاده كرد. انواع مختلفي از اين نوع شيلنگ براي مصارف كوچك و بزرگ وجود دارد كه نسبت به اندازه پروژه مي‌توان از آنها استفاده كرد.

شيلنگ ويبراتور دوشي و پرتابل

در برخي از پروژه‌ها فضاي كافي براي مانور دادن اپراتور دستگاه ويبره وجود ندارد كه اين نوع، براي اين مكان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از اين نوع بيشتر در پروژه‌هايي كه دقت بالا نياز است استفاده مي‌شود و قيمت نسبتا بالاتري دارند.

شيلنگ ويبراتور كانورتوري

پروژه‌هايي مانند سد سازي و يا راه آهن، معمولا چندين اپراتور در يك زمان عمليات ويبره كردن بتن را انجام مي‌دهند، اين نوع از شيلنگ در اين پروژه‌ها كاربرد فراوان دارد.

در هنگام خريد شيلنگ ويبراتور بايد به چه نكاتي توجه كرد

هميشه قبل از خريد بايد به الزامات پروژه توجه كرد تا بتوان نوع مناسب شيلنگ را تهيه كرد در زير راهنمايي‌هايي ارائه شده تا با توجه به آنها بتوانيد بهترين نوع را انتخاب كنيد. در مرحله اول حجم پروژه و فضاي موجود براي قرار دادن شيلنگ و موتور ويبراتور را در نظر بگيريد. از مواردي كه بايد به آن توجه كرد، مقاومت قسمت پوكر و انعطاف پذيري شيلنگ است كه بايد در نظر داشته باشيد. اين قسمت‌ها به خاطر تماس با بتن بايد استحكام بالايي داشته باشند. براي هر كاري قطر شلنگ مناسب را در نظر بگيريد. معمولا فضاي بتن ريزي در انتخاب قطر شيلنگ موثر است. از ديگر موارد مهم، فاصله بين آرماتورها است. شيلنگ بايد بتواند به داخل آرماتورها فرو رود و قسمت‌هاي داخلي را ويبره كند. هميشه سعي كنيد از انواع مرغوب استفاده كنيد تا دوام و ايمني مورد نظر را تامين كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۷:۳۳ توسط:پارس موتور موضوع:

نكاتي در مورد ويبره زدن بتن

ويبره زدن يكي از مراحل مهم در بسياري از پروژه‌هاي ساختماني بتني است. در زمان بتن‌ريزي، ممكن است صدها يا حتي هزاران حباب هوا در آن وجود داشته باشد كه اين امر مي‌تواند به طور قابل توجهي ساختار بتن را تضعيف نمايد. ويبراتورهاي بتن با به شدت تكان دادن بتني كه تازه ريخته شده، اين حباب‌هاي هوا را از بين مي‌برند. استفاده از ويبراتور بتني در طي بتن‌ريزي، نه تنها توصيه مي‌شود، بلكه در بسياري از موارد جزء آيين‌نامه طراحي سازه‌هاي بتني است.

ويبره زدن بتن

ويبراتورهاي بتن چگونه كار مي‌كنند؟

ويبراتورهاي بتن به شكل‌هاي مختلفي وجود دارند و مي‌توانند برقي و يا بادي باشند. موارد استفاده از ويبره بتن را مي‌توان به سه دسته اساسي تقسيم كرد.

ويبره قالب‌بندي

ويبره قالب‌بندي به طورمعمول براي ساختمان‌هاي بتني پيش ساخته استفاده مي‌شود و شامل نصب ويبراتورها در خارج از اشكال بتني است. براي بتن‌ريزي‌هاي بزرگ‌تر، ويبراتورهاي خارجي اغلب به اندازه 6 فوت از يكديگر فاصله دارند.

ويبره سطح

با ويبره سطح، ويبراتورهاي بزرگ‌تر ( كه گاهي اوقات "جهنده" نيز ناميده مي‌شوند) به طور دستي بر روي سطح بتن ريخته شده، قرار داده مي‌شوند. اين روش با توجه به عمق اسلب حدود 6 اينچ يا كمتر از آن محدوديت دارد، اما سطح صاف و يكنواختي را ايجاد مي‌كند كه به خصوص زماني كه ظاهر كار مهم باشد بسيار مطلوب است.

ويبره داخلي

ويبراتورهاي داخلي بتن از معمول‌ترين ويبراتورهاي مورد استفاده هستند. بسياري از آنها مي‌توانند توسط يك اپراتور كنترل شوند و مورد استفاده قرار بگيرند. اين يك فرايند نسبتاً ساده است، كارگر به سرعت يك ويبراتور داخلي كه شبيه پروب است را در بتن خيس وارد مي‌كند و سپس به آرامي آن را بيرون مي‌آورد.

ويبره بتن چقدر طول مي‌كشد؟

در اكثر موارد بتن‌ريزي، ويبره زدن به طور كم و يا نادرستي انجام مي‌شود. بهترين تكنيك با يك ويبراتور داخلي، بيرون كشيدن ويبراتور به طور بسيار آرام است، با نرخ حدود 1 اينچ در هر ثانيه. تا زماني كه پس از خارج ساختن ويبراتور هنوز هم حباب‌ها نمايان باشند، ويبره زدن لازم است. گاهي اوقات پيمانكاران از كارگران مي‌خواهند كه اين كار وقت‌گير را به طور موثرتري يعني به سرعت انجام دهند، اما نتيجه آن مي‌تواند شكست سازه پس از خشك شدن بتن باشد. در عين حال، اگر ويبراتور را براي مدتي طولاني در بتن نگه داريد، آب و ذرات بتن از هم تفكيك شده و موجب مشكلاتي در مقاومت و زيبايي بتن مي‌شود.

بهترين شيوه‌هاي ويبره داخلي

ويبره زدن به طور مناسب مستلزم تجربه و مهارت است. زماني كه از يك ويبراتور داخلي استفاده مي‌كنيد، از بهترين شيوه‌ها پيروي كنيد تا از مشكلات معمول جلوگيري نماييد. يك ويبراتور بتن يدكي نيز دم دست داشته باشيد تا در صورت خراب شدن ويبراتور اول از آن استفاده كنيد و براي حل مشكل آن منتظر نمانيد. مراقب باشيد تا بتن با اسلامپ پايين را كمتر از حد معمول ويبره نزنيد. " اسلامپ" معيار كارايي بتن است. از آنجايي كه بتن‌هاي اسلامپ پايين سفت‌ترند، به ويبره‌زدن بيشتري نياز دارند. اگر دوست داشته باشيد مي‌توانيد از بتن خود تحكيم يافته استفاده كنيد كه ديگر نيازي به ويبره‌زدن ندارد. اطمينان حاصل كنيد كه به اندازه كافي در لايه‌هاي بتني كه قبلاً ريخته شده نفوذ مي‌كنيد تا از اتصالات ناپيوسته بين آنها جلوگيري شود. ويبراتور بايد حداقل 6 اينچ به لايه قبلي نفوذ كند. اتصالات ناپيوسته زماني ايجاد مي‌شوند كه لايه جديد بتن بر روي لايه قبلي كه به اندازه كافي سفت شده ريخته مي‌شود و اتصال بين دو لايه كار دشواري است. ويبراتور بايد به صورت كمي عمودي تا تقريباً عمودي وارد بتن شود تا بيشترين اثر را داشته باشد. همچنين، ويبراتور را زياد خم نكنيد چون ممكن است خراب شود. از اشتباه رايج استفاده از ويبراتور به عنوان يك ابزار بتن‌ريزي اجتناب كنيد. اين امر مي‌تواند موجب ايجاد سطحي ناصاف و ساير مشكلات ديگر شود. ويبراتور را كاملاً در بتن فرو ببريد و حداقل 10 ثانيه داخل بتن نگه داريد. استفاده از ويبراتور نبايد از سرعت متوسط 3 اينچ در هر ثانيه بيشتر شود و پس از آن بايد از بتن بيرون كشيده شود؛ اغلب اوقات يك اينچ در هر ثانيه مي‌تواند بهترين نتيجه حاصل كند. هر بار كه ويبراتور را وارد بتن مي‌كنيد، بايد با شعاع ويبره در مرحله پيشين همپوشاني داشته باشد. يك حساب سرانگشتي خوب اين است كه شعاع عملكرد ويبراتور چهار برابر قطر نوك ويبره باشد. قبل از اقدام به ويبراسيون، بررسي كنيد كه آن ناحيه قبلاً توسط همكاران ديگر ويبره نشده باشد. هنگامي‌كه ديگر حباب‌هاي هوا از بتن خارج نمي‌شوند و يا در سطح بتن حبابي ديده نمي‌شود، مي‌توانيد ويبراسيون را ادامه ندهيد. تا زماني كه نوك ويبراتور را كاملاً در بتن فرو نبرده‌ايد آن را روشن نكنيد. براي كارهاي كوچك مي‌توانيد از ويبراتورهاي قابل حمل و سبك استفاده كنيد. ويبراتور را به زور به وارد بتن نكنيد؛ چون ممكن است در ميلگرد و فولاد مسلح گير كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۲:۱۱ توسط:پارس موتور موضوع: